Kada galima inicijuoti administratoriaus pakeitimą? Priežastys ir teisinė bazė

Daugiabučio laiptinėje tvyro štilis. Durys girgžda, suoliukas sulūžęs jau trečias mėnuo, o atsakymai iš administratoriaus – „dar žiūrėsim“. Skamba pažįstamai? Jei jau kuris laikas atrodo, kad administratorius dirba formaliai, o rezultatai – migloti, metas pagalvoti apie kitą etapą. Namų administratoriaus keitimas nėra nei sudėtingas, nei retas reiškinys, tik daugeliui vis dar atrodo baugu.
Šiame tekste papasakosiu, kada galima keisti administratorių, kokios priežastys tam būdingos, kaip į tai žiūri įstatymai ir kodėl kartais užtenka vieno klausimo: „o kam mes vis dar mokam?“
Kada kyla signalas, kad laikas keisti?
Pirmas ženklas – nuolatinis jausmas, kad viską turit spręsti patys. Jei turit siųsti priminimus, aiškintis dėl paprasčiausių darbų ar jausti, kad jūsų balsas nebeturi jokios reikšmės – tai ne bendradarbiavimas, o tiesiog paslauga be grąžos.
Namų administratoriaus keitimas tampa realia galimybe, kai:
- administratorius ignoruoja prašymus, vilkina darbus arba meluoja dėl jų kainų;
- tvarkymo darbai atliekami atmestinai arba išvis neatliekami;
- sąskaitos už paslaugas atrodo nelogiškai didelės, o paaiškinimų – nulis;
- nėra jokio bendravimo: nei susirinkimų, nei planų, nei informacijos;
- kyla įtarimų dėl skaidrumo ar net galimo piktnaudžiavimo.
Kartais vienas skambutis kaimynui atveria akis: „Palauk, o mūsų namui viską daro už trigubai mažiau?“
Ką sako įstatymai apie administratoriaus keitimą?
Pagal Civilinį kodeksą, namo bendrasavininkiai turi teisę spręsti dėl administratoriaus. Tai reiškia, kad gyventojai nėra priklausomi nuo vieno asmens ar įmonės – jie gali balsuoti dėl keitimo.
Teisiškai viskas prasideda nuo paprasto, bet svarbaus veiksmo – susirinkimo. Jei surenkamas reikiamas gyventojų balsų skaičius, galima:
- nutraukti esamą sutartį su administratoriumi;
- paskirti naują administratorių arba jį išsirinkti iš alternatyvų.
Jei administratorius paskirtas savivaldybės, procedūra kiek kitokia – reikia pateikti motyvuotą prašymą bei surinkti balsų daugumą. Tačiau svarbiausia tai, kad keisti galima, tereikia aiškiai parodyti, jog dabartinė padėtis nebeatitinka gyventojų interesų.
Namų administratoriaus keitimas – ne kerštas, o žingsnis į kokybę
Keitimas neturi būti emocinis veiksmas. Tai – sprendimas, kad jūsų namas vertas daugiau. Verta patikimos priežiūros, tikrų darbų, atvirumo ir sąžiningų skaičių.
Kai gyventojai vieningai nutaria, kad užteks būti ignoruojamiems, situacija keičiasi. Naujas administratorius gali įnešti daugiau tvarkos, skaidrumo ir pagarbos kiekvienam gyventojui. Ir tai jau ne tušti pažadai – šimtai namų per metus keičia administratorių ir vėliau stebisi, kodėl to nepadarė anksčiau.
Realybės istorija: po pokyčio pasikeitė viskas
Vieno Kauno daugiabučio gyventojai keletą metų kentė „nematomą“ administratorių. Laiptinė netvarkoma, sąskaitos vis didesnės, darbų plano – jokio. Susibūrę penki aktyvesni gyventojai surengė susirinkimą, per savaitę surinko parašus ir inicijavo administratoriaus keitimą.
Rezultatas? Po dviejų mėnesių atsirado lifto priežiūra, laiptinės sienos perdažytos, o mėnesinis mokestis – net sumažėjo. Svarbiausia – pasikeitė nuotaika. Žmonės vėl ėmė rūpintis savo namais, nes pamatė, kad jie išgirsti.
Kodėl neverta laukti?
Jeigu jau skaitote šį tekstą – tikriausiai turite įtarimų. Neignoruokite jų. Nes namų administratoriaus keitimas gali atrodyti kaip ilgas procesas, bet dažnai jis prasideda vienu žingsniu: klausimu kaimynui, skambučiu seniūnijai ar paprastu susirinkimo kvietimu.
Nepalikite visko savieigai – namai tai ne tik sienos, tai jūsų saugumas, turtas, buvimas. Ir tik jūs galite nuspręsti, kam patikėti jų priežiūrą.