Kaip per koronaviruso pandemiją savo emocine sveikata rūpintis vyresnio amžiaus asmenims

Aktualijos
Nustatymai

Konsultuojame, komentuojame

Koronaviruso (Covid-19) pandemija labai pavojinga vyresnio amžiaus asmenims, todėl jiems šiuo metu patariama būti itin atsargiems, laikytis saviizoliacijos taisyklių. „Visa tai keičia įprastą senjorų gyvenimo ritmą ir įpročius, neigiamai veikia jų emocinę sveikatą: žmonės gali jausti didesnį stresą, pyktį, nerimą, jaustis vienišesni“, – pabrėžia Sveikatos apsaugos ministerijos Psichikos sveikatos skyriaus vedėjas Ignas Rubikas ir pataria, kaip rūpintis savo emocine sveikata, kam skirti ypatingą dėmesį.

  • Kiek įmanoma laikykitės savo įprastos dienotvarkės tvarkaraščio arba susikurkite naują, į ją įtraukite reguliarias mankštas, kasdieninių darbų atlikimą bei laiką malonioms veikloms.
  • Jei lankėte kokius nors užsiėmimus ar veiklas, esant galimybei jas tęskite nuotoliniu būdu. Tai galite padaryti naudodamiesi bendravimo programėlėmis (pvz., Skype, Microsoft teams ir kt.). Jeigu lankėte Trečiojo amžiaus universitetą, galite paprašyti, kad dėstytojas pravestų paskaitą nuotoliniu būdu, ją įrašytų (tuomet galėsite peržiūrėti patogiu metu) ar atsiųstų paskaitos medžiagą į jūsų elektroninį paštą.
  • Reguliariai bendraukite su savo artimaisiais ir draugais nuotoliniu būdu: telefonu, elektroniniu paštu, socialiniais tinklais ar vaizdo skambučiais. Stenkitės neprarasti ryšio su bendraamžiais – bendraukite nuotoliniais būdais ir palaikykite vienas kitą šiuo įtemptu metu.
  • Pasikalbėkite apie savo savijautą ir kylančius jausmus su artimaisiais ar asmenimis, kuriais pasitikite. Jei jaučiate, kad reikia profesionalios pagalbos, kreipkitės dėl nuotolinės psichologo konsultacijos į psichikos sveikatos centrą, prie kurio esate prisirašęs. Taip pat galite skambinti į „Sidabrinę liniją“ – nemokamą draugystės, bendravimo ir emocinės pagalbos liniją vyresnio amžiaus žmonėms (tel. 8 800 800 20, skambinti darbo dienomis 8–20 val.).
  • Aptarkite su artimaisiais, ką reiktų daryti, jeigu jūsų sveikatos būklė smarkiai pablogėtų. Užsirašykite pagrindinius kontaktus, į kuriuos kreiptumėtės esant būtinybei.
  • Pasirenkite planą, kaip gauti praktinės pagalbos, pavyzdžiui, sužinokite, kaip išsikviesti taksi, užsisakyti maisto, susisiekti su socialiniu darbuotoju ar gydytoju nuotoliniu būdu.
  • Nenutraukite paskirtų vaistų vartojimo, jei sveikata prastėja – konsultuokitės su gydytoju nuotoliniu būdu arba kreipkitės patarimų www.medo.lt.
  • Bent dviem savaitėms apsirūpinkite vaistų atsargomis. Dėl receptų išrašymo kreipkitės į gydantį specialistą telefonu. Paprašykite, kad artimieji ar kaimynai jų nupirktų. Jei tokios galimybės nėra – kreipkitės į savo savivaldybę, kad jums padėtų seniūnijos socialiniai darbuotojai. Pagelbėti gali ir nevyriausybinės organizacijos (pavyzdžiui, „Caritas“, Raudonasis kryžius, Maltos ordino pagalbos tarnyba, Nacionalinis savanorių koordinavimo centras).


Keletas patarimų vyresnio amžiaus asmenų globėjams

  • Vyresnio amžiaus suaugusieji, ypač izoliuoti ir turintys senatvinių pažintinių sutrikimų, būdami karantine labiau jaučia nerimą, pyktį, stresą, susijaudinimą. Globėjams ar šeimos nariams rekomenduojama pasidalyti paprastais faktais apie tai, kas vyksta, ir pateikti aiškią informaciją, kaip sumažinti riziką (kaip tinkamai naudotis asmeninėmis apsaugos priemonėmis, plauti rankas).
  • Parodykite, kad jūsų artimieji yra svarbūs ir jums rūpi. Reguliariai domėkitės jų nuotaika, poreikiais, savijauta. Pasikalbėkite apie tai, kas jiems tuo metu svarbu. Bendravimas reikalingas visiems, tačiau ypač svarbus vienišiems žmonėms.
  • Padėkite susiorientuoti informacijos apie sveikatos išsaugojimą sraute. Patarkite, kaip epidemijos laikotarpiu jie turėtų rūpintis savo higiena ir sveikata. Paaiškinkite, kaip reikėtų elgtis, jei pablogėtų sveikata.
  • Padėkite pasinaudoti technologijomis nuotoliniu būdu apmokant sąskaitas, užsisakant maistą, medikamentus ar kitas būtinas prekes.

 

Rėmėjai

dnt_puslapyje_pirmas
SRfondas_puslapyje_antras
rėmėjai
TAIP PAT SKAITYKITE
rubrika portale TV3.lt